Naaldvakken, een rechts, een averechts



textiele werkvormenBreien, haken, punniken iets van vroeger? Welnee, oude tijden herleven en zelf iets maken van textiel is weer helemaal van nu. Wat is er leuker dan in de winter allemaal zelf gebreide sjaals tegen te komen, een bladwijzer te borduren of een onderzetter te haken.

Breien
Eén rechts, één averechts. Zomaar wat kreten die aan bod komen tijdens het breien. De kinderen mogen zelf uitkiezen wat ze willen breien, dat kan zijn van een sjaal tot een tas. Tijdens de lessen zijn ze vooral gefocust op hun eigen product. Aan het eind van de lessenserie heeft ieder kind ten minste één breiwerk af.

Borduren
Wanneer de draad door de naald is gehaald kan er worden gestart. De kinderen leren om patronen om te zetten in een geborduurd werk. Tevens leren zij in een verder stadium om zelf een voorwerp of plaatje om te zetten in een patroon. We gebruiken ruitjespapier om de patronen op te tekenen. Hierbij moet worden geteld, gemeten en wordt er gekeken naar verhoudingen. Op een creatieve en speelse manier zijn kinderen bezig met rekenonderwijs.

Doel:

  • De leerlingen leren beelden te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Doelgroep: groep 5 t/m 8

'De leerlingen leren nieuwe technieken tijdens de lessen. De kinderen ontwikkelen zich door doen: expirimenteren met het materiaal is een belangrijk uitgangspunt.'

Bel me

sollicitant ouder school